Espais de transformació social, cohesió, coneixement i cultura

Espais de transformació social, cohesió, coneixement i cultura

En aquesta publicació volem posar en valor els projectes que han desenvolupat els equips d’OIC Penta a edificis docents. Aquests són els espais en els que les societats adquireixen els coneixements necessaris per evolucionar, per desenvolupar-se, on es creen ciutadans i ciutadanes crítiques capaces de transformar la realitat actual.

La importància d’aquests espais és determinant per construir societats vertaderament formades i capaces de posar en marxa el desenvolupament i el canvi social per aconseguir un món millor. Per aquesta raó, els edificis on es duu a terme aquesta activitat han d’adequar-se a la importància de l’activitat que es desenvolupa al seu interior.

A continuació, us mostrem tres projectes realitzats recentment a espais docents amb l’objectiu de millorar-los i fer-los més dinàmics: adaptats a les necessitats de l’alumnat, el professorat i les tècniques educatives actuals.

 

Institut Joanot Martorell, Esplugues de Llobregat

L’actuació a l’institut Joanot Martorell ha tingut com objectiu la rehabilitació del revestiment de les façanes de l’edifici inicial i reparar els terres danyats.

S’ha aplicat un Sistema d’Aïllament Tèrmic a l’Exterior (SATE) amb acabat de morter monocapa raspat a tota la superfície afectada. S’ha utilitzat aquesta tècnica a la totalitat de la façana excepte a la zona inferior del pati de l’escola, ja que, per les seves condicions d’elevat trànsit, s’han revestit amb una façana ventilada de taulers de HPL amb rastrells cada 20 cm per assegurar la seva integritat davant continus cops.

A tres aules i un laboratori de la planta primera i cinc aules de la planta segona hi havia diverses peces de paviment de terratzo trencades. S’han extret les que estaven en mal estat i s’han reomplert els forats, aplicant una capa de morter autonivellant i s’ha disposat un nou paviment de PVC homogeni pur en lloses als espais afectats.

 

 

Escola Montserrat, Sant Just Desvern

L’objectiu del projecte realitzat a l’escola Montserrat ha estat l’adequació del porxo actual a dos espais aula, la reforma d’una sala destinada a AMPA per al nou ús de lavabos i la reforma d’una zona de pas per a ubicar l’AMPA.

Aquesta actuació és una segona fase de remodelació general que inclou una primera fase desenvolupada al 2018, a la que es van crear dues aules (a la mateixa zona de porxo, en l’espai homòleg que es situa al costat) i la reforma de l’altre espai homòleg a l’AMPA, un magatzem, també per a lavabos.

 

 

Tant el projecte de l’institut Joanot Martorell com l’escola Montserrat han estat encarregats per Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU. Tanmateix, l’equip en ambdós projectes ha estat constituït per l’arquitecte Jordi Canyelles i Torrents de Bèric Arquitectura i els arquitectes tècnics Glòria Aldavert Tomàs i Jordi Leiva Bautista. L’equip d’OIC Penta ha estat dirigit pel cap d’obra Conrado Vázquez.

 

Escoles Velles, Riudoms

L’edifici, conegut com Escoles Velles, es va construir l’any 1948 i va ser el lloc on, durant dècades, els veïns i veïnes de Riudoms van anar a aprendre i formar-se. La primera construcció estava formada per una estructura de parets de càrrega i forjat unidireccional. A posteriori, l’any 1968 es va realitzar la remunta d’una planta en que es van aixecar les parets de càrrega i es va construir la coberta amb encavallades metàl·liques.

Actualment la construcció no té la funció d’escola, però continua sent un lloc d’inspiració, idees, projectes i transformació. Les obres s’han realitzat perquè existeix la necessitat que les entitats culturals del municipi disposin d’un espai per a realitzar les seves activitats i així dotar l’equipament d’un ús cívic, docent i cultural.

El projecte s’executa en dues fases, en una primera etapa s’ha realitzat la rehabilitació de la planta baixa i la planta primera, amb el nou nucli de comunicació vertical, i en una segona fase s’executarà la rehabilitació de la planta segona amb la substitució de la coberta.

L’obra ha estat dirigida per l’Ajuntament de Riudoms, l’arquitecta ha estat la Rosa Gomis i l’aparellador en Joan Alonso. L’execució del projecte s’ha portat a terme des de la delegació d’OIC Penta a Tarragona.

 

Com hem comentat, l’edifici es destinarà a allotjar una gran part de les entitats i associacions del municipi: l’Esplai Riudomenc, la Revista L’Om, l’AMPA Escola Beat Bonaventura Gran, Tallers de Colors, Vol i Boiet, AMPA Institut Joan Guinjona i l’Associació Bella Llar.

A més a més, les Escoles Velles disposen d’una cuina i aules destinades als cursos, tallers i xerrades que organitza la Regidoria d’Educació i Formació. Al primer pis, compta amb una sala de conferències amb capacitat per a més de 100 persones, d’ús municipal i també a disposició de totes les entitats i associacions de Riudoms.

 

Vols conèixer tots els centres educatius en els que hem treballat? Construïm, rehabilitem i mantenim.
Si vols iniciar un projecte, no dubtis en posar-te en contacte amb nosaltres.

 

Imatges: Kris Moya Studio

Write a Reply or Comment